Decentraland

دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین

 

خلاصه

Decentraland یک پلتفرم دنیای مجازی است که از بلاک چین اتریوم پشتیبانی می کند. کاربران می توانند محتوا و برنامه ها را ایجاد کنند، تجربه کنند و کسب درآمد کنند. زمین در Decentraland به طور دائم در مالکیت جامعه است و به آنها کنترل کامل بر آثار خود را می دهد. کاربرانی وجود دارند که مدعی مالکیت زمین مجازی، در دفتر کل بسته های مبتنی بر بلاک چین هستند. مالکان زمین کنترل می کنند که چه محتوایی در زمین آنها منتشر شود که با مجموعه ای از مختصات دکارتی (x,y) مشخص می شود. محتوا می‌تواند از صحنه های سه بعدی ثابت تا سیستم های تعاملی مانند بازی ها باشد.

زمین یک دارایی دیجیتال غیرقابل تعویض، قابل انتقال و کمیاب است که در یک قرارداد هوشمند اتریوم ذخیره شده است. می توان آن را با صرف یک توکن ERC20 به نام MANA بدست آورد. همچنین می‌توان از MANA برای خرید کالاها و خدمات دیجیتال در جهان استفاده کرد.

مردم به طور فزاینده ای هم برای اوقات فراغت و هم برای کار ، زمان زیادی را در دنیای مجازی، سپری می کنند. این امر عمدتاً در رابط های دو بعدی مانند وب و تلفن های همراه رخ می دهد. اما یک جهان سه بعدی قابل عبور، یک جزء غوطه‌ورکننده است که  مجاورت با محتوای دیگر را اضافه می‌کند.

برخلاف دیگر دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی، Decentraland توسط یک سازمان متمرکز کنترل نمی شود. هیچ عامل واحدی وجود ندارد که بتواند قوانین نرم افزار، محتویات زمین، اقتصاد ارز را تغییر دهد یا از دسترسی کاربران به جهان بازی جلوگیری کند.

در این مقاله، مبانی فنی و مکانیسم های اقتصادی Decentraland بیان می شود.

 

 

  1. مقدمه

Decentraland زیرساختی را برای پشتیبانی از دنیای مجازی مشترک، که به عنوان metaverse2 نیز شناخته می شود، فراهم می کند. این زیرساخت شامل یک دفتر کل غیرمتمرکز برای مالکیت زمین، یک پروتکل برای توصیف محتوای هر قطعه زمین، و یک شبکه همتا به همتا برای تعاملات کاربر است.

1.1. منطق

توسعه پلتفرم‌های اختصاصی بزرگ، مانند فیس‌بوک، به صدها میلیون کاربر اجازه داده است که جمع شوند، تعامل کنند، محتوا را به اشتراک بگذارند و بازی کنند. اثرات شبکه آن‌ها به پرورش جوامع آنلاین و شرکت های بازی بزرگ کمک کرد. این پلتفرم‌ها که توسط سازمان‌های متمرکز کنترل می‌شوند، قوانین و جریان محتوای شبکه را مدیریت می‌کنند، در حالی که درآمد قابل توجهی را از جوامع و تولیدکنندگان محتوا که ترافیک را به پلتفرم‌ها هدایت می‌کنند، کسب می‌کنند. هدف Decentraland ایجاد شبکه‌ای است که به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا به طور کامل از مشارکت‌های خود را سود کسب کنند.

تیم فعلی کار بر روی Decentraland را در سال 2015 آغاز کرد. در آن زمان، پذیرش دارایی های رمزنگاری شده هنوز در مراحل ابتدایی بود، زیرا برای ایجاد بسیاری از زیرساخت های مبتنی بر بلاک چین ، یک پلت فرم مصرف گرا وجود نداشت. از آن زمان، میزان پذیرش مصرف‌کننده و ایجاد زیرساخت افزایش یافته است. به عنوان مثال، تا جولای 2017، Coinbase به تنهایی به 8.4 میلیون حساب کاربری رسید که نیمی از این تعداد در 12 ماه گذشته اضافه شد. این رشد باعث ایجاد مجموعه ای از کاربران بزرگ شده است تا معاملات غیرمتمرکز مانند Decentraland  را که در دنیای مجازی انجام می شود، تقویت کند. در حالی که زیرساخت بلاک چین، که توسط اتریوم هدایت می شود، اکنون به طور گسترده در دسترس است، فقدان یک روش کارآمد برای پردازش سریع پرداخت های خرد، توان عملیاتی تراکنش های شبکه را محدود می کند.

بلوغ ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت جهانی، فوری و کم هزینه هنوز در حال تکامل است. برای دستیابی به مقیاس‌پذیری کوتاه‌مدت تا میان‌مدت در شبکه‌های پرداخت بلاک‌چین، تراکنش‌های پرداخت باید خارج از زنجیره انجام شوند. راه‌حل‌هایی مانند شبکه لایتنینگ ، بیت‌کوین یا کانال‌های دولتی اتریوم ، در آستانه‌ی ایجاد یک سیستم پرداخت سریع و جهانی با کارمزد کم هستند.

امروزه ممکن است راه‌حل‌های متمرکزتر هم کار کنند، اما ممکن است ارتباط با سیستم‌های دیگر، به بهای حفظ حریم خصوصی و استانداردسازی تمام شود، Decentraland بر این فرض ساخته شده است که هزینه‌های پایین و پرداخت‌های مستقیم بین تولیدکنندگان محتوا و کاربران، تجارت اینترنتی را به شدت تغییر خواهد داد.

1.2. تاریخچه

Decentraland به عنوان اثبات مفهومی برای تخصیص مالکیت املاک دیجیتال به کاربران،  در یک بلاک چین آغاز شد. این املاک دیجیتال در ابتدا به عنوان یک پیکسل در یک شبکه دو بعدی بی‎نهایت پیاده سازی شد، در این شبکه هر پیکسل حاوی ابرداده هایی بود که مالک را شناسایی می کرد و رنگ پیکسل را توصیف می کرد. این آزمایش “عصر حجر” (Decentraland’s Stone Age) نام داشت.

شکل 1: عصر حجر. نمایش تصویری از وضعیت بلاک چین. کاربران می توانند پیکسل های خود را استخراج، انتقال و تغییر دهند.
شکل 1: عصر حجر. نمایش تصویری از وضعیت بلاک چین. کاربران می توانند پیکسل های خود را استخراج، انتقال و تغییر دهند.

 

در اواخر سال 2016، تیم شروع به توسعه عصر برنزی ( دنیای مجازی سه بعدی) کرد ، که در آن قطعات زمین تقسیم شده است. صاحب هر بسته توانست با استفاده از یک بلاک چین اصلاح شده بیت کوین، آن را با یک مرجع هش به یک فایل مرتبط کند. از این مرجع، کاربرانی که دنیای مجازی را کاوش می‎کنند می توانند از یک جدول هش توزیع شده(DHT) و بیت تورنت برای دانلود فایل حاوی محتوای بسته استفاده کنند، که مدل ها و بافت هایی را که باید در آن مکان نمایش داده شوند را تعریف می کند.

ما میزبان اولین بیننده جهان در decentraland.or /world بودیم. هر علاقه‌مندی می‌تواند با دنبال کردن دستورالعمل‌های پیشرفته‌تر، یک گره را اجرا کند، بلاک چین را دانلود و تأیید کند، و جهان را کاوش کند.

شکل 2: عصر برنز. ساختارهای ایجاد شده توسط جامعه در اطراف بسته Genesis، واقع در مختصات (0,0)
      شکل 2: عصر برنز. ساختارهای ایجاد شده توسط جامعه در اطراف بسته Genesis، واقع در مختصات (0,0)

 

نسخه بعدی Decentraland ” عصر آهن” ، یک تجربه اجتماعی و اقتصادی ایجاد می کند که توسط لایه‎های موجود مالکیت زمین و توزیع محتوا ، هدایت می شود. در عصر آهن، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی را در بالای Decentraland ایجاد کنند، آن‌ها را بین کاربران دیگر توزیع کنند و از آن‌ها کسب درآمد کنند.

عصر آهن و ارتباطات همتا به همتا، یک سیستم اسکریپت برای فعال کردن محتوای تعاملی و یک سیستم پرداخت سریع ارزهای دیجیتال در معاملات جهانی را پیاده سازی خواهد کرد. یک لایه ارتباطی برای تجارب اجتماعی، به ارائه موقعیت، وضعیت بدن، چت صوتی و موارد دیگر نیاز دارد که Decentraland با یک شبکه همتا به همتا (P2P) به این امر دست می یابد. سیستم اسکریپت ابزاری است که مالکان زمین از آن برای توصیف رفتار و تعاملات اشیاء سه بعدی، صدا و برنامه های در حال اجرا در قطعه زمین استفاده می‌کنند. در نهایت، یک سیستم پرداخت با کارمزد پایین کلید توسعه اقتصاد در محیط سریع دنیای مجازی است.

1.3 جهانی قابل عبور

مجاورت زمین، قطعات Decentraland را از دامنه های وب ، منحصر به فرد می کند. قطعات زمین جدید، باید به قطعات موجود پیوسته باشند. این مجاورت امکان کشف فضای محتوای جدید و ایجاد مناطق اختصاص یافته به یک موضوع خاص را فراهم می کند. در حالی که هر دامنه وب می‌تواند تعداد نامحدودی لینک به محتوای دیگر داشته باشد، بسته‌ها در Decentraland دارای مقدار ثابتی از مجاورت هستند. علاوه بر این، محتوای بسته های مجاور را می توان از فاصله دور دید، برای سازندگان محتوا، ایجاد مناطق،  دسترسی به ترافیک هدفمند را فراهم می شود و برای کاربران نهایی، امکان کشف تجربیات موضوعی فراهم می شود. کاربران می توانند در محله ها سفر کنند و با برنامه هایی که به طور تصادفی به آنها برخورد می‌کنند،  تعامل داشته باشند.

این برنامه با داشتن زمین های زیاد ، در تضاد است: در آن سناریو کاربران با سفر در این زمین ها، به سختی می توانند محتوای مرتبط را پیدا کنند. در زمین های کمیاب، توسعه دهندگان می توانند با خرید زمین در مناطق پرتردد، کاربران جدید به دست آورند. این امر همانطور که قبلاً در area0x.io.9 اتفاق افتاده است ، به بازارهای ثانویه اجازه می دهد تا حول مالکیت زمین و اجاره زمین،  توسعه پیدا کنند.

1.4 مبانی اقتصاد درونی

پیشنهاد Decentraland برای توسعه دهندگان برنامه این است که آنها می توانند به طور کامل برای تعاملات اقتصادی بین برنامه های کاربردی خود و کاربران، سرمایه گذاری کنند. برای این که این تعاملات اقتصادی انجام داده شود، این پلت فرم باید اجازه داد و ستد سه چیز را بدهد: ارز، کالا و خدمات.

Decentraland یک سیستم اصلی یکپارچه فراهم خواهد کرد که امکان پرداخت جهانی، فوری و مقرون به صرفه را بین هر دو کاربر در اینترنت ایجاد می کند. ارزهای رمزپایه قبلا از طریق سیستم‌های هاب و اسپیک کم‌اعتماد، امکان ایجاد کانال‌های پرداخت غیرقابل اعتماد بین طرفین ایجاد کرده اند.

برای خدماتی که در Decentraland ارائه می شود، ما در حال توسعه یک سیستم اسکریپت هستیم که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا تعاملات بین کاربران و برنامه ها را برنامه ریزی کنند. این سیستم اسکریپت نویسی، منحصراً در سمت کاربران اجرا می شود اما مدل های مختلف جریان اطلاعات ورودی را امکان پذیر می کند: از جلوه های محلی صرف و معماری سنتی سرور مشتری گرفته تا تعاملات همتا به همتا ( P2P)  بر اساس کانال های حالت. برنامه‌نویسانی که در آن برنامه‌نویسی می‌کنند، از در دسترس بودن پرداخت‌های خرد سریع و ارزان، بازی‌های منصفانه، ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، و سایر ویژگی‌هایی که با ظهور تکنیک‌های رمزنگاری با استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین فعال می‌شوند، سود خواهند برد.

 

برای تقویت مبادله کالاهای مجازی، باید انگیزه های اقتصادی برای اطمینان از ایجاد و توزیع مداوم آواتارها، آیتم ها و اسکریپت ها وجود داشته باشد. از آنجایی که محتوای استاتیک را می توان به طور دلخواه کپی کرد، تجربه کاربر باید توافقات اجتماعی را تقویت کند که خلاقیت های اصلی را تشخیص دهد. با پیاده‌سازی یک سیستم هویت برای ایجاد تألیف، کاربران می‌توانند رضایت نویسنده را از طریق امضاهای رمزنگاری ردیابی و تأیید کنند. این آزمایش‌ها مانند مورد Rare Pepes10، هم‌اکنون در حال انجام هستند.

 

1.5 موارد استفاده

 

برنامه های کاربردی

زبان برنامه نویسی Decentraland امکان توسعه برنامه های کاربردی، بازی ها، قمار و صحنه های پویا سه بعدی را فراهم می کند. این زبان برنامه نویسی برای مدیریت طیف گسترده ای از قابلیت ها، از جمله ایجاد اشیا، بارگذاری بافت ها، مدیریت فیزیک، رمزگذاری تعاملات کاربر، صداها، پرداخت ها، و تماس های خارجی و غیره طراحی خواهد شد.

مدیریت محتوا

کاربران در Decentraland در اطراف محله های مورد علاقه مشترک جمع می شوند. قرار گرفتن در نزدیکی هاب های پر ترافیک، کاربران را به سمت محتوای مالکان سوق می دهد.

تبلیغات

برندها ممکن است با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در نزدیکی یا در قطعه زمین های پرتردد برای تبلیغ محصولات، خدمات و رویدادهای خود را تبلیغ کنند. برخی از محله ها ممکن است به نسخه مجازی میدان تایمز در شهر نیویورک تبدیل شوند. علاوه بر این، برندها ممکن است محصولات را در جایگاه خود قرار دهند و تجربیات مشترکی را برای تعامل با مخاطبان خود ایجاد کنند.

مجموعه های دیجیتال

ما از کاربران انتظار داریم که دارایی های دیجیتال کمیاب منتشر شده در بلاک چین که توسط سازندگان ایجاد شده اند را منتشر، توزیع و جمع آوری کنند. درست همانطور که امروزه در سایر دنیاهای مجازی یا از طریق انجمن های آنلاین اتفاق می افتد، این دارایی های دیجیتال در داخل این جهان از طریق سیستم اسکریپت معامله می شود و توسط سیستم نامگذاری فوق پشتیبانی می شود.

اجتماع

گروه‌هایی که در حال حاضر در انجمن‌های آنلاین، گروه‌های چت یا حتی سایر بازی‌های متمرکز چند نفره گرد هم می‌آیند، می‌توانند جوامع خود را به Decentraland منتقل کنند. جوامع آفلاین نیز می توانند در Decentraland فضایی برای جمع شدن پیدا کنند.

موارد استفاده دیگر

هیچ مشخصات فنی برای آنچه می توان در Decentraland ساخت، وجود ندارد. بنابراین، موارد استفاده دیگری مانند آموزش و توسعه حرفه ای، درمان، طراحی سه بعدی و گردشگری مجازی و موارد دیگر می‌تواند ظاهر شود.

  1. معماری

پروتکل Decentraland از سه لایه تشکیل شده است:

1).  لایه اجماع: ردیابی مالکیت زمین و محتوای آن.

2). لایه محتوای زمین: دانلود دارایی ها با استفاده از یک سیستم توزیع غیرمتمرکز.

3) لایه زمان واقعی: بینندگان جهان کاربران را قادر می سازند تا به یکدیگر متصل شوند.

مالکیت زمین در لایه اجماع ایجاد می شود، جایی که محتوای زمین از طریق هش به محتوای فایل ارجاع داده می شود. از این مرجع می توان محتوا را از بیت تورنت یا IPFS دانلود کرد. فایل دانلود شده حاوی توضیحاتی از اشیا، بافت ها، صداها و سایر عناصر مورد نیاز برای ارائه صحنه است. همچنین حاوی URL یک سرور قرار ملاقات برای هماهنگ کردن اتصالات بین کاربران P2P است که به طور همزمان کاشی را کاوش می کنند. شکل 3 نموداری از مراحلی را نشان می دهد که مشتریان Decentraland برای ارائه تجربه یک دنیای مجازی مشترک به روشی غیرمتمرکز اجرا می کنند.

 

علاوه بر این، دو سیستم کلیدی دیگر برای توسعه اقتصاد Decentraland وجود دارد:

زیرساخت کانال پرداخت برای پرداخت های سریع با کارمزد کم.

سیستم هویت که به کاربران اجازه می دهد تا مالکیت آثار اصلی را ایجاد کنند.

2.1 لایه اجماع

Decentraland از یک قرارداد هوشمند اتریوم برای حفظ دفتر مالکیت قطعات زمین در دنیای مجازی استفاده خواهد کرد. ما این دارایی های دیجیتال غیرقابل تعویض (توکن) را LAND می نامیم: هر زمین دارای مختصات منحصر به فرد (x، y) یک مالک، و یک مرجع به فایل توضیحات محتوا است که آنچه را که مالک زمین می خواهد در آنجا ارائه دهد، رمزگذاری می کند. مشتریان Decentraland به شبکه اتریوم متصل خواهند شد تا به‌روزرسانی‌های وضعیت قرارداد هوشمند LAND را دریافت کنند.

LAND با سوزاندن MANA، یک توکن قابل تعویض ERC20 ریداری می شود. این توکن به عنوان یک پروکسی برای هزینه درخواست یک بسته جدید عمل می کند. قرارداد LAND از یک تابع سوختگی برای از بین بردن MANA و ایجاد یک ورودی جدید در رجیستری LAND استفاده می کند. بسته های جدید باید در مجاورت یک بسته غیر خالی باشند.

2.2 لایه توزیع محتوا

Decentraland برای ارائه در جهان از یک سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز برای توزیع محتوای مورد نیاز ، استفاده می کند. برای هر بسته ای که باید ارائه شود، یک مرجع به یک فایل با شرح محتوای بسته از قرارداد هوشمند بازیابی می شود. راه‌حل فعلی، از شبکه‌های BitTorrent و Kademlia DHT آزمایش‌شده با ذخیره‌سازی یک پیوند آهنربایی برای هر بسته استفاده می‌کند. با این حال، سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) ، جایگزین قانع‌کننده‌ای برای دسترسی به بلوغ فناوری آن فراهم می‌کند.

این سیستم توزیع غیرمتمرکز به Decentraland اجازه می دهد بدون نیاز به زیرساخت سرور متمرکز کار کند. این سیستم به جهان بازی اجازه می دهد تا زمانی که کاربرانی که محتوا را توزیع می کنند وجود داشته باشد، هزینه اجرای سیستم را به همان بازیگرانی منتقل کند که از آن سود می برند. همچنین مقاومت شدیدی در برابر سانسور به Decentraland می دهد و قدرت یک مقام مرکزی برای تغییر قوانین یا جلوگیری از مشارکت کاربران را از بین می برد.

با این حال، میزبانی این فایل ها و پهنای باند مورد نیاز برای ارائه این محتوا هزینه های قابل توجهی دارد. در حال حاضر، کاربران شبکه P2P Decentraland در حال کاشت محتوا بدون پرداخت غرامت و از روی حسن نیت هستند. با این حال، در آینده، این هزینه زیرساخت را می توان با استفاده از پروتکل هایی مانند Filecoin12 پوشش داد. تا زمانی که این فناوری در دسترس قرار گیرد، می توان از پرداخت های خرد خودکار برای پرداخت کیفیت خدمات استفاده کرد. درآمد حاصل از فروش مستمر MANA توسط Decentraland می تواند این هزینه ها را در دراز مدت پوشش دهد (به بخش 3.2 مراجعه کنید).

شرح یک بسته شامل فهرستی از فایل‌های مختلف مورد نیاز برای ارائه آن، فهرستی از خدمات میزبانی شده توسط مالک زمین، و یک نقطه ورودی برای هماهنگی قرار دادن اشیاء و رفتار آنها در زمین، خواهد بود. این سند باید اعلام کند:

فایل های محتوا

ارجاعات یا حباب هایی با مش های (mesh) سه بعدی، و همچنین بافت ها، فایل های صوتی، و سایر محتوای مرتبط مورد نیاز برای ارائه بسته. اینها به گونه‌ای مشخص شده‌اند که مشتری بداند بدون هیچ دستورالعملی در مورد نحوه قرار دادن آنها ، رندرسازی به چه محتوایی نیاز دارد.

نقطه ورود اسکریپت

سیستم اسکریپت نحوه قرار دادن محتوا در بسته و همچنین رفتار آن را کنترل می کند و این امکان را به برنامه‌ها و انیمیشن ها می دهد تا در بسته قرار بگیرند. همچنین رفتارهایی مانند موقعیت و حرکت اشیا، زمان و فرکانس صداهای پخش شده، تعاملات احتمالی با کاربران و سایر ویژگی ها را هماهنگ می کند.

تعاملات P2P

این به مشتری اجازه می‌دهد به سروری متصل شود که اتصالات کاربر به کاربر را راه‌اندازی می‌کند، موقعیت‌ها و وضعیت‌ها را هماهنگ می‌کند، و چت صوتی و پیام‌رسانی را فعال می‌کند.

2.3 لایه زمان واقعی

مشتریان با ایجاد ارتباطات همتا به همتا با کمک سرورهایی که توسط مالکان زمین یا اشخاص ثالث میزبانی می شوند، با یکدیگر ارتباط برقرار خواهند کرد. بدون یک سرور متمرکز، اتصالات همتا به همتا برای ارائه تعاملات اجتماعی بین کاربران و همچنین برنامه‌هایی که مالک زمین می‌خواهد در داخل قطعه اجرا کند، مورد نیاز است. مالکان زمین باید برای هماهنگ کردن بوت استرپ اتصالات همتا به همتا، سرورهای قرار ملاقاتی را فراهم کنند یا درک کنند که کاربران نمی توانند یکدیگر را در بسته خود ببینند.

نگهداری از این سرورها را می توان به همان روشی که سرورهای محتوا نگهداری می‌شوند،  انجام داد. هنگامی که پروتکل های سبک وزن مانند STUN13 بتوانند عملکرد مورد نیاز سرور را پوشش دهند، هزینه ها نسبتاً پایین خواهد بود. اما برای ویژگی های پیشرفته تر، مانند چت صوتی بین چند کاربر همزمان یا خدمات پیمایش شبکه، می توان از پرداخت های خرد برای پوشش هزینه های عملیاتی استفاده کرد.

تجربه اجتماعی کاربران در Decentraland شامل آواتارها، موقعیت یابی سایر کاربران، چت صوتی، پیام رسانی و تعامل با محیط مجازی خواهد بود. پروتکل‌های مختلف مورد استفاده برای هماهنگ کردن این ویژگی‌ها می‌توانند روی راه‌حل‌های P2P موجود مانند VoIP فدرال یا WebRTC کار کنند.

2.4 کانال های پرداخت

شبکه‌های HTLC با هدف عمومی و توزیع‌شده مانند لایتنینگ ممکن است حداقل یک سال با اجرا شدن، فاصله داشته باشند، اما شبکه‌های کانال پرداخت با مرکز و اسپیک کم‌اعتماد، امکان تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه را فراهم می‌کنند که امروزه می‌توان آنها را پیاده‌سازی کرد.

کانال های پرداخت برای Decentraland به دو دلیل بسیار مهم هستند:

امروزه، پلتفرم‌ها خطر ذاتی پرداخت‌های کارت اعتباری را کاهش می‌دهند: کاربران به پلتفرم، به جای برنامه، با جزئیات پرداخت خود اعتماد دارند. با کانال های پرداخت، آنها می توانند بدون خطر سرقت هویت، مستقیماً از توسعه دهنده خرید کنند.

برخی از بخش‌های زیرساخت Decentraland را می‌توان با پرداخت‌های خرد پرداخت کرد. این هزینه ها شامل میزبانی محتوا، ارائه آن و اجرای پروتکل های P2P مانند پردازش صوتی فضایی برای چندین کاربر است. هزینه نهایی اجرای برنامه ها در Decentraland برای توسعه دهندگان، با توجه به بازار سرورهای انگیزشی برای ارائه زیرساخت، به هزینه واقعی خود نزدیک می شود زیرا این امر اساساً کالایی می شود. با این حال، برای اینکه هیچ مانعی برای ورود توسعه دهندگان ورودی نداشته باشد، Decentraland با درآمد حاصل از فروش توکن های MANA به این خدمات یارانه می دهد.

 

2.5 سیستم هویت

مالکیت Decentraland بر زمین نوعی سیستم مالکیت هویتی است که در آن مختصات زمین فرد قرار دارد. انگیزه های اقتصادی نیز برای اطمینان از ادامه ساخت و توزیع آنها توسط سازندگان آواتارها، آیتم ها و اسکریپت ها ضروری است. از آنجایی که محتوا را می توان خودسرانه کپی کرد، ما باید به توافقات اجتماعی برای اجرای مجازات برای سازنده تکیه کنیم.

توافقات اجتماعی می تواند کمبود دیجیتال را ممکن کند. در سیستم های متمرکز، شرکتی که پلتفرم را ایجاد می کند، از این کمبود دفاع می کند. برای بیت‌کوین و سایر بلاک‌چین‌های اثبات کار، کمبود با یک معمای محاسباتی و این واقعیت که بلاک‌های استخراج نیاز به فداکاری اقتصادی طاقت‌فرسایی دارد، فعال می‌شود.

Decentraland می تواند از سیستم های هویت غیرمتمرکز برای ایجاد لایه ای از مالکیت بر اقلام درون دنیا استفاده کند. این سیستم باید به کاربران اجازه دهد تا با پیوند دادن کلیدهای عمومی و امضاها با نام‌های قابل خواندن توسط انسان، رضایت نویسنده را به راحتی تأیید کنند.

برای انجام این کار می توان از پروژه هایی مانند uPort15 یا Ethereum Name Service 16 استفاده کرد. شهرت اجتماعی نیز برای تسهیل کمک‌ها به auto مورد نیاز است.

توانایی ایجاد انگیزه برای تولید محتوا در اقتصادهای غیرمتمرکز به سرعت در حال تکامل است، با پروژه‌های متعددی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این فضا کار می کنند. راه حل های بالقوه عبارتند از Mediachain17، Curation Markets18، Rare Pepes19، و موارد دیگر.

  1. اقتصاد

در بخش 1.1، چگونگی پذیرش روزافزون ارزهای دیجیتال، شرایط لازم برای ظهور یک پلتفرم توزیع‌شده برای دنیای مجازی را بررسی کردیم. در زیر، ابزار LAND و توکن MANA را معرفی می‌کنیم، که چگونه تخصیص استراتژیک آنها می‌تواند به راه‌اندازی ابزار شبکه کمک کند، و نحوه صدور MANA را تشریح می‌کنیم.

3.1 . LAND و رمز MANA

با راه اندازی عصر آهن، ما دو دارایی دیجیتال را معرفی می کنیم: LAND، بسته های غیرقابل تعویض که دنیای مجازی در آنها تقسیم شده است و MANA، یک توکن ERC 20 که برای ادعای زمین و همچنین برای خرید کالاها و خدمات در جهان سوزانده می شود.

کاربرد LAND بر اساس مجاورت آن با سایر مراکز توجه، توانایی آن در میزبانی برنامه ها و همچنین به عنوان یک مکانیسم احراز هویت است. توسعه‌دهندگان و دیگر تولیدکنندگان محتوا، از LAND استفاده می‌کنند تا بتوانند به مخاطبان کمک کنند به هدف خود دست یابند. اگرچه هر زمین بی ادعا را می توان با نرخ ارز یکسانی خریداری کرد (1000 MANA = 1 زمین)، قطعات زمین از یکدیگر متمایز هستند، به طور بالقوه به دلیل تفاوت در مجاورت ها و ترافیک، با قیمت های متفاوت در بازار ثانویه معامله می شوند.

از سوی دیگر، MAN به عنوان یک پروکسی برای دسترسی به قیمت یک قطعه زمین جدید عمل می کند. همچنین، استفاده از MANA برای خرید کالا و خدمات در دنیای مجازی، ارزش زیادی برای توکن ایجاد می‌کند.

3.2 تقویت شبکه

مالکیت زمین از طریق یک توکن ERC 20 به نام MANA به دست می آید. این توکن برای ایجاد ارزش در شبکه و به دست آوردن یک قطعه زمین جدید خدمت می کند. همچنین می توان از MANA برای خرید کالاها و خدمات جهانی استفاده کرد.

به منظور راه اندازی سریع شبکه، به توسعه دهندگان و سازندگان محتوا برای راه اندازی فروشگاه در Decentraland پاداش داده می شود. این بنیاد مسابقه‌هایی را برای خلق هنر، بازی، برنامه‌های کاربردی و تجربیات برگزار می‌کند و جوایزی برای رسیدن به مجموعه‌ای از نقاط عطف تعیین کرده است. در همان زمان، به کاربران جدید کمک هزینه هایی اختصاص داده می شود که به آنها امکان می دهد بلافاصله در اقتصاد شرکت کنند. این مشوق‌های مالی به راه‌اندازی ارزش کاربردی شبکه کمک می‌کند تا زمانی که به طور مستقل کاربران و توسعه‌دهندگان را جذب کند.

  1. چالش ها

 

توزیع غیرمتمرکز محتوا

توزیع محتوا از طریق شبکه P2P دارای دو مشکل اصلی است. اولین مورد شامل سرعت دانلود است: بازیابی یک فایل از DHT یا سیستم ذخیره سازی نظیر به نظیر توزیع شده به طور سنتی بسیار کند بوده است. به خصوص، در یک برنامه گرافیکی مانند Decentraland، کاربران با استفاده از سیستمی که تجربه را به سرعت بارگذاری نمی کند، مخالف خواهند بود. موضوع دوم شامل در دسترس بودن است: اطمینان از اینکه محتوا به اندازه کافی بدون از دست دادن در سراسر شبکه توزیع شده است. IPFS و پروتکل آتی FileCoin در حال رسیدگی به این مسائل هستند و ما مشتاقانه منتظر آماده شدن آنها هستیم.

اسکریپت

اسکریپت مهم‌ترین عنصر مورد استفاده برای ایجاد تجربیات ارزشمند برای کاربران در Decentraland خواهد بود. APIهای آن باید به اندازه کافی ایمن باشند تا مشتریان بتوانند کلیدهای خصوصی را نگه دارند و مکرراً پرداخت های خرد را مجاز کنند. سهولت استفاده نیز برای نفوذ به بینندگان گسترده ای از توسعه دهندگان ضروری است.

مدیریت محتوا

حل مسئله فیلتر کردن محتوا برای مخاطبان بالغ (مانند پورنوگرافی، خشونت یا قمار) در یک شبکه غیرمتمرکز دشوار است. ما انتظار داریم بازاری با رویکرد مبتنی بر شهرت، در اینجا پدیدار شود، کاربران می‌توانند یک یا چند ارائه‌دهنده لیست‌های سفید یا ست‌های سیاه را انتخاب کنند که نوع محتوای ارائه‌شده در هر بسته را دنبال می‌کنند.

  1. نتیجه گیری

Decentraland یک پلت فرم توزیع شده برای یک دنیای مجازی مشترک است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های کاربردی را در بالای آن بسازند و کسب درآمد کنند. کمبود زمین، که در بالای آن می‌توان برنامه‌ها را ساخت، مراکزی را ایجاد می‌کند که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند، و درآمد را به سمت تولیدکنندگان محتوا سوق می‌دهد. توکن های MANA برای خرید زمین، کالا و خدمات در جهان استفاده خواهند شد. توکن‌های MANA همچنین برای ایجاد انگیزه در ایجاد محتوا و پذیرش کاربر استفاده می‌شوند، بنابراین اولین دنیای مجازی غیرمتمرکز را راه اندازی می‌کنند.

 

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها